Oppilaiden tuen tarve ei kadonnut mihinkään, kun koulut suljettiin koronaepidemian vuoksi. Etäopiskelu päinvastoin lisäsi tuen tarvetta, sanovat JHL:läiset koulunkäynninohjaajat. Heitä huolestuttavat etäoppilaat niissä kunnissa, jotka ovat lomauttaneet ohjaajia.
Koronavirus sulki koulut maaliskuun puolessavälissä. Sen jälkeen lehdistä on saanut lukea opettajien kirjoituksia siitä, että etäopetus ei ole kotikoulua, vaan opetus on koulujen ja opettajien vastuulla. Sosiaalisessa mediassa on kerrottu myös toisenlaista tarinaa. Vanhemmat ovat kertoneet lapsista, joihin koulu ei ole ollut yhteydessä kuin kirjallisin viestein moneen viikkoon. Yle raportoi viime viikolla erityisen tuen oppilaista, jotka ovat jääneet vaille tarvitsemaansa tukea etäopetuksessa. Mutta mitä tekevät kunnat? Osa on lähettänyt koulunkäynninohjaajat kotiin ja keskeyttänyt heidän palkanmaksunsa tai lomauttanut heidät.
Takahuhdin koulu Tampereella on lähes 1 200 oppilaan yhtenäiskoulu, jossa toimii koko peruskoulun lisäksi eskariryhmät ja kymppiluokat. Koululla työskentelee kaikkiaan 17 koulunkäynninohjaajaa oppisopimusopiskelijat ja sivari mukaan lukien. He ovat huomanneet, että etäopiskeluaikaan heitä tarvitaan enemmän kuin koskaan.
– Oppilaiden ongelmat eivät katoa, kun heistä tulee etäoppilaita. Päinvastoin ne moninkertaistuvat, sanoo JHL:läinen vastuukoulunkäynninohjaaja Kirsi Formulahti Takahuhdin koulusta.
Kaikki eivät ole itseohjautuvia
Oman toiminnan ohjaaminen, eli käytännössä tehtäviin ryhtyminen ja keskittyminen, on erityisesti pienille oppilaille hankalaa. Kotona saatavilla oleva tuki vaihtelee paljon. Vanhemmat eivät välttämättä osaa tai kykene opettamaan tai ohjaamaan lasta koulutehtävissä. Aikakin voi olla kortilla, jos vanhemmat tekevät samanaikaisesti etätöitä.
– Oman toiminnan ohjaaminen saattaa olla yllättävän hankalaa osalle lapsia, joille se ei ole vaikeaa jäsennellyssä kouluympäristössä. Se voi olla yllätys vanhemmillekin, jos lapsi tavallisesti selviää läksyistään itse, Formulahti toteaa.
Maahanmuuttajalapset tarvitsevat erityisen paljon apua, jos vanhemmat eivät osaa opetuskieltä tai opetettavia asioita.
Korostetun tuen tarve on myös niillä etäoppilailla, joiden vanhemmat eivät ole kotona tai jotka on lähetetty isovanhempien luokse toiselle paikkakunnalle. Siellä heillä ei ehkä ole kaveripiiriä lainkaan.
– Tässä on paljon riskejä. Ongelmia voi tulla pitkäksikin aikaa.
– Saamme hätääntyneitä viestejä. Lapsia on tosi kurjissa tilanteissa. Koulunkäynninohjaajien päivittäisiin puheluihin vastaa itkuisia lapsia. He pyytävät katsomaan kanssaan elokuvaa hetken tai soittamaan vielä toisen kerran samana päivänä. Tai varmistavat, että ohjaaja soittaa myös huomenna.
Formulahtea hirvittää, mitä tapahtuu, kun koulusulku jatkuu vielä viikkoja eteenpäin. Riskit ovat suuria, ja sulusta voi seurata ongelmia pitkäksikin aikaa.
– Tuntuu pelottavalta, kuinka yleistä yksinäisyys on. Tässä tilanteessa varmasti kaikilla on hetkiä, jolloin tuntevat itsensä yksinäiseksi. Päivästä puuttuu niin paljon lasten keskinäistä kontaktia ja arjen yhdessäoloa. Samalla he pelkäävät kavereiden menettämistä.
Hän on huolissaan myös verkkokiusaamisesta, koska lapset viettävät aiempaa enemmän aikaa verkossa.
”Kaikkia ohjaajia tarvitaan”
Takahuhdin koulussa koulunkäynninohjaajat ovat käärineet hihansa ja tekevät kaikkensa auttaakseen oppilaita. Tampereen kaupunki teki henkilökunnalle kyselyn, kuka olisi valmis siirtymään sote-tehtäviin. Noin 400 vapaaehtoista löytyi, mutta kaupunki ilmoitti silti, että heidän lisäkseen myös muita sote-alan koulutuksen käyneitä voidaan siirtää.
Formulahti ei olisi valmis luopumaan lähihoitajiksi koulutetuista ohjaajistaan.
– Olemme kynsin ja hampain pitäneet heidät täällä. Tarvitsemme kaikki kynnelle kykenevät, jotka tuntevat nämä lapset ja tilanteet. Hätä alkaa olla aika suuri.
– Meillä on yksi ohjaaja, joka tekee yhden lapsen kanssa töitä kolme tuntia päivässä.
Takahuhdin koulussa lähiopetusta saa 30–40 oppilasta. Oppilaat ovat omissa ryhmissään, ja yksittäiset opettajat opettavat ryhmiä, joissa saattaa olla vain kourallinen oppilaita. Myös eskarilaisten ja eka- ja tokaluokkalaisten aamu- ja iltapäiväkerho on toiminnassa, vaikka osallistuvien lasten määrä on pieni.
Osa koulunkäynninohjaajista toimii omien luokkiensa lähiopetuksessa. Iltapäivällä he tekevät yksilöllisiä soittokierroksia ja pitävät vapaamuotoisia välitunteja videokokouksessa, johon oppilaat voivat tulla kertomaan kuulumisiaan. Osa vetäytyy koteihinsa tekemään etäohjausta, koska koulun verkko kuormittuu.
Myös vastahakoisiin ollaan yhteydessä
Terveydellisiin riskiryhmiin kuuluvat ohjaajat ovat työskennelleet etänä koulujen sulkemisesta lähtien. He osallistuvat luokan etäopiskeluun ja ovat mukana ryhmäpuheluissa. Heillä on sovittuna myös yksittäisiä puheluita oppilaiden kanssa, joissa käydään tehtäviä läpi ja tehdään niitä yhdessä.
– Meillä on yksi ohjaaja, joka tekee yhden lapsen kanssa töitä kolme tuntia päivässä, Formulahti kertoo.
Opettaja ja ohjaaja sopivat, keneen ollaan muita enemmän yhteydessä.
– Pidämme huolta, että myös vastahakoisiin ollaan yhteydessä. Osa on hyvin varauksellisia puhelimessa, ja se on vähän hankalaa.
Formulahti kiittää Tampereen kaupunkia, että siltä löytyi viisautta pitää koulunkäynninohjaajat töissä. Ohjaajat jatkavat töitään myös pääkaupunkiseudun isoissa kaupungeissa ja ainakin Turussa, Haminassa, Porvoossa, Kontiolahdella, Vaasassa, Ilmajoella, Raasesporissa ja Paraisilla.
– Kyse on arvovalinnasta. Moni kunta päätti käyttää tilaisuutta ja säästää.
Sen sijaan muun muassa Mikkeli ja Kokkola ovat keskeyttäneet palkanmaksun osalle koulunkäynninohjaajia, ja lopuilla on lomautus edessä. Työsopimuslain toisen luvun 12:n pykälän perusteella palkanmaksu voidaan keskeyttää, jos työnteko on estynyt työnantajasta ja työntekijästä riippumattomasta syystä, esimerkiksi jos työpaikka on tuhoutunut tulipalossa.
Mustasaari päätti lomauttaa ruokahuollon, puhtaanapidon ja päiväkotien henkilökuntaa 8.–13. toukokuuta tai niin pitkäksi aikaa, kuin koulut ovat kiinni. Koulunkäynninohjaajat pitävät lomansa toukokuussa ja kesäsulku alkaa jo kesäkuussa, eli kuukautta normaalia aiemmin.
Oulu keskeytti palkanmaksun
Oulussa koulunkäynninohjaajat joutuivat outoon tilanteeseen, kun kaupunki keskeytti palkanmaksun lähes kaikilta ohjaajilta pikavauhdilla. Oppilaat olettivat ohjaajien jatkavan työtään samalla tavalla kuin opettajatkin ja pyysivät Whatspp -viesteillä apua tehtävien tekemisessä.
Myöhemmin Oulun kaupunki on tullut katumapäälle ja kutsunut osan keskeytyksessä olevista koulunkäynninohjaajista takaisin töihin.
– Sekään ei vielä riitä, sillä tuen tarve on kasvanut. Opettajien palaute on ollut, että ohjaajille on tarvetta, sanoo koulunkäynninohjaajien luottamusmies Maarit Vartiainen.
– Opettajilla ei aika riitä.
Hänen käsityksensä mukaan yli puolet Oulun noin 480 koulunkäynninohjaajasta on edelleen keskeytyksessä. Osa on voitu siirtää muihin tehtäviin, esimerkiksi hyvinvointipalveluihin. Mikäli koulut pysyvät suljettuina toukokuun 13. päivän jälkeen, osalle keskeytyksessä oleville on luvassa lomautus. Lisäksi Oulun kaupunki on aloittamassa koko henkilöstön lomauttamista koskevat yt-neuvottelut.
– Olen esittänyt, ettei lomautettaisi niitä, joilta nyt on keskeytetty palkanmaksu.
Ohjaaja nappaa pudokkaan
Oulun kaupunki on laatinut etäopetukselle laatukriteerit, joissa painotetaan vuorovaikutuksellista oppilaan kohtaamista.
– Osa opettajista on kommentoinut, ettei heillä millään riitä aika, kun täytyy suunnitella ja antaa tehtävät, pitää livetuokioita, huomioida oppilaat erikseen ja kommentoida tehtäviä, Vartiainen kertoo.
– Lapsilla on kova into esitellä omaa huonettaan ja lelujaan.
Hän huomauttaa, että kaikki oppilaat tarvitsisivat tukea ja huomiota. Koulunkäynninohjaaja voi ottaa kopin oppilaasta, joka livetuokion aikana putoaa kärryiltä.
– Joillakin saattaa kirjat lentää nurkkaan, kun tulee vastoinkäymisiä eikä pääsekään heti eteenpäin. Opettaja ei pysty välttämättä reagoimaan mitenkään, kun oppilas katoaa linjoilta. Opettajan sijaan ohjaaja voi ottaa videoyhteyden tai soittaa ja kysyä, mikä tökkii ja jatketaanko kahdestaan eteenpäin.
Lapsilla kova tarve puhua
Koulunkäynninohjaaja saattaa soittaa jopa kolme kertaa päivässä oppilaalle, jolla on vaikeuksia oman toiminnan ohjaamisessa.
– Ohjaaja voi soittaa aamulla ja varmistaa, onko päiväohjelma selvillä ja onko oppilas alkanut tehdä tehtäviään. Päivällä hän voi kysyä, onko tietty tehtävä vaikea ja iltapäivällä tarkistaa, onko tehtävät tehty ja auttaa tehtävien palautuksessa.
Etäohjaus on otettu innokkaasti vastaan.
– Lapset ovat sanoneet kaipaavansa kavereitaan. Joillakin on ollut puheripulin tapaista, kova into esitellä omaa huonettaan ja omia kuulumisia.
Mikkeli lähetti ohjaajia kotiin
Mikkeliläinen Tuula Kähärä on hyvin pettynyt työnantajaansa. Hän on tehnyt koulunkäynninohjaajan töitä vuodesta 1991. Viime viikon torstaina hänen ja 64 muun mikkeliläisen koulunkäyntiavustajan palkanmaksu loppui.
Kähärä on työskennellyt Kalevankankaan koulun taituriopetuksessa, jossa oppilaina on lähes 50 erityistarpeista lasta. Samanlaista erityisopetusta annettiin aiemmin erillisessä koulussa. Taituriopetuksen paristakymmenestä koulunkäyntiavustajasta vain kuusi sai jäädä tukemaan lähiopetuksessa jatkanutta kymmenkuntaa lasta. Muiden palkanmaksu keskeytettiin ja he jäivät kotiin 2. huhtikuuta alkaen.
– Vanhemmilta on tullut palautetta, ettei heillä ole kykyä erityisopetuksen antamiseen.
Kähärä ja hänen työkaverinsa eivät koe, että työnteko olisi estynyt työnantajasta riippumattomasta syystä.
– Olisin mielelläni osallistunut oppilaiden etäohjaukseen. Meillä käytetään paljon digitekniikkaa. Pienellä opastuksella olisimme selvinneet hyvin.
”Perheiden väsymys aistittavissa”
Kähärä ei saanut perusteluja, miksi juuri hänen palkanmaksunsa keskeytettiin. Asiaa ei auttanut se, että hänellä oli henkilökohtainen avustettava, joka jatkaa koulunkäyntiään.
Hän arvelee, että etäopiskelu on hyvinkin haastavaa erityisen tuen lapsille ja että he tarvitsevat paljon tukea vanhemmiltaan.
– Jo maaliskuun lopussa oli aistittavissa, että perheet väsyvät ja oppilaita olisi tulossa takaisin.
– Monelle meistä palkanmaksun keskeyttäminen on taloudellisesti rankka juttu.
Kuudesta erityisopetukseen jääneestä koulunkäyntiavustajasta vain yksi on Kähärän tietojen mukaan ehtinyt antaa etäohjausta lähiohjaustehtäviensä lisäksi. Hän pelkää, ettei oppiminen edisty.
– Vanhemmilta on tullut palautetta, ettei heillä ole kykyä erityisopetuksen antamiseen. Eihän se ole heidän tehtävänsä.
Etelä-Savon ADA ry:n puheenjohtaja Reijo Hämäläinen peräänkuulutti koulunkäyntiavustajia erityistarpeisille lapsille Länsi-Savo-lehdessä.
Taloudellisesti rankkaa
Kähärä pitää yhteyttä saman kohtalon kokeneisiin työkavereihinsa Whatsapp-ryhmän kautta. Ryhmässä on myös yksi vielä töissä oleva avustaja, joka kertoo koulun kuulumisia.
– Moni koulunkäyntiavustaja on yksineläjä.
– Ilmassa on paljon pettymystä tähän ratkaisuun. Monelle meistä on taloudellisesti rankka juttu, että palkanmaksu keskeytetään.
Verojen jälkeen Kähärä on saanut 1 600 euroa tililleen, viimeisestä palkasta puolet siitä. Karenssia ei ole, mutta viimeisestä palkallisesta päivästä on odotettava kaksi viikkoa, ennen kuin työttömyyskorvausta voi hakea. Moni koulunkäyntiavustaja on yksineläjä, Kähärä huomauttaa.
Mikkeli lomauttaa
Mikkelin kaupunginhallitus päätti viime viikon torstaina lomauttaa 750 työntekijää mukaan lukien ne noin 90 koulunkäyntiavustajaa, jotka vielä ovat töissä. Aiemmin 100 työntekijän palkanmaksu oli keskeytetty. Heistä 65 on koulunkäyntiavustajia. Palkanmaksun keskeytys jatkuu edelleen.
Varhaiskasvatushenkilökunta lomautetaan kahdeksi viikoksi kesän aikana, koulunkäyntiavustajat noin neljäksi viikoksi. Lomautukset alkavat toukokuun puolessa välissä.
– Syy palkanmaksun keskeytykseen on valmiuslain käyttöönotto.
Mikkelin kasvatus- ja opetusjohtaja Seija Manninen sanoo, että koulunkäyntiavustajien lomautus alkaa todennäköisesti kesäkuun alussa.
– Se ratkaistaan, kun selviää, koska koulut avataan.
Manninen sanoo, että syy palkanmaksun keskeytykseen on valmiuslain käyttöönotto.
– Aluehallintovirasto määräsi, että koulut suljetaan.
”Ei viestiä jälkeenjäämisestä”
Mikkelin perusopetuksen vajaasta 5 000 oppilaasta noin 140 on lähiopetuksessa. Noin 90 koulunkäyntiavustajaa on töissä. Mannisen mukaan tuen tarve on etäopetustilanteessa erilaista. Hän seuraa tilannetta viikottaisissa palavereissa rehtoreiden ja oppilashuoltohenkilöstön kanssa. Lisäksi hän on yhteydessä poliisiin ja muihin ammattilaisiin.
– Koulunkäyntiohjaajien työ on kohdennettu niille lapsille ja nuorille, joiden koulut arvioivat tarvitsevan tukea eniten, ja jotka hyötyvät avustajapalvelusta.
– Seuraan tilannetta viikottaisissa palavereissa rehtoreiden ja oppilashuollon kanssa.
Kalevankankaan koulun tilanteesta Manninen toteaa, että koulussa on tällä hetkellä yhteensä 11 koulunkäyntiavustajaa, jotka koulu kohdentaa sitä tarvitseville oman suunnitelmansa mukaan.
– Koululta ei ole tullut sellaista viestiä, että joku lapsi olisi jäänyt jälkeen tai syrjäytymässä, mutta seuraamme tilannetta.
Oululainen luottamusmies Maarit Vartiainen katsoo, että koulunkäynninohjaajien palkanmaksun keskeytyksessä on kyse arvovalinnasta.
– Moni kunta päätti käyttää tilaisuutta ja säästää. Ne lähtivät heti siitä, ettei ohjaajille ole hommia. Kaiken aikaa on kuitenkin ollut tiedossa, että opetus jatkuu. On todella merkillistä, ettei pysähdytty miettimään rehtoreiden ja opettajien kanssa, mitä se tarkoittaa.
Korjattu torstaina 23.4. klo 14.48. Oulun kaupunki keskeytti palkanmaksun aluksi lähes kaikilta koulunkäynninohjaajilta, ei kaikilta.
Lue myös JHL:n uutiset:
Karua tietoa JHL:n luottamusmiehiltä: 80% kuntatyönantajista väläyttää koronalomautuksia